Waar moet je op letten bij het maken van een conversie advertentie?

Published by Inge Kaptein on

24 maart 2022 | Leestijd 8,05 min

Advertentie ’s zijn natuurlijk bedoeld om mensen te bereiken en om ervoor te zorgen dat ze actie ondernemen richting jouw bedrijf. En dan bedoelen we natuurlijk dat we het liefst hebben dat ze daadwerkelijk een aankoop doen via jouw website. Mocht dit niet lukken dan zal je aanpassingen moeten doorvoeren. Er zijn een aantal factoren die een rol spelen. Daarover gaat deze monsterblog. Je vindt hierin informatie over hoe je kunt vaststellen waarom juist jouw advertenties niet converteren. En wat je kunt doen om dit te verhelpen. Dit natuurlijk om uiteindelijk meer klanten te bereiken en meer te verkopen. Je verkoop kunt stimuleren.

Conversie advertentie

Heb jij problemen met conversieoptimalisatie en wil je deze oplossen? Dan wil je dit niet missen.

  1. Als het weergavesysteem van Facebook voorspelt dat je advertenties of je advertentieset geen conversies gaat krijgen, laat Facebook dit aan je weten. Hierdoor kun je aanpassingen doen voordat de advertentie live gaat. In de volgende alinea’s kom je erachter welke aanpassingen je kunt doen. LET OP!! Hier heeft Facebook zeker een week voor nodig.

Wordt de conversie vaak genoeg gegenereerd?

2. We raden je aan om een conversie te kiezen die minimaal 50 keer per week plaatsvindt. Dat aantal heeft Facebook nodig om ervan te leren. Facebook moet kunnen leren zodat de advertentie op het juiste moment aan de juiste mensen getoond wordt voor het beste resultaat.

Belangrijk: een conversie moet plaatsvinden binnen jouw gekozen toeschrijvingsinstelling om te worden meegeteld. Voorbeeld: je hebt een beschrijvingsinstelling van één dag voor aankoopconversies. Iemand klikt op jouw advertentie en 3 dagen later koopt deze het item van jou. Deze aankoop telt dan niet mee in de 50 conversies.

IngKaCommunicatie | Conversie advertentie | lees verder

Als je conversie advertentie geen conversies krijgt heb je misschien gekozen voor een conversie die niet vaak genoeg plaatsvindt. Je kunt bij je pixelgegevens kijken om erachter te komen welke conversie je wél zou moeten gebruiken. Bekijk hoe vaak een gebeurtenis (met gebeurtenis bedoelen we bijvoorbeeld een click) plaatsvindt per week. Als een enkele gebeurtenis niet voldoende effect heeft is het verstandig om je eerst te richten op meer bezoekers op de website krijgen en een klantenbestand op te bouwen.

Als je advertentieset geen conversies genereert, raden wij het volgende aan als het gaat om het maken van een advertentieset:

Optimaliseren met betrekking tot algemene conversie: natuurlijk is het ontzettend verleidelijk om meteen over te stappen op aankoopconversie (en dan gaan we ervan uit dat jij iets verkoopt). Aankopen zijn alleen wel het zeldzaamste type conversie. In plaats van optimalisatie op aankopen kun je ook optimaliseren voor een meer gebruikelijkere conversie of leads. Bijvoorbeeld iets toevoegen aan de winkelwagen of paginaweergaven. Beide gebeurtenissen gebeuren sneller dan een aankoop maar leiden wel tot waarschijnlijke aankopen. 

Optimaliseren voor meer paginaweergaven (bijv een landingspagina): deze conversie zorgt voor verkeer van hogere kwaliteit dan met klikken op links. Dit is het geval omdat de klik alleen plaatsvindt wanneer de pagina waarnaar je mensen wilt doorsturen wordt geladen. BELANGRIJK: Als iemand op de link klikt maar vervolgens je pagina sluit voor deze geladen is geldt dit nog steeds als een klik maar niet als weergave. Dit komt wel vaker voor dan de meeste andere conversiegebeurtenissen. Dit is een goede keus als je meer verkeer naar je website wilt krijgen of een groter klantenbestand.

3. Als je dit allemaal hebt geprobeerd maar nog steeds geen conversies lijkt te krijgen, dan is er waarschijnlijk een ander probleem.

Misschien zijn je targeting, advertentie, advertentiemateriaal, biedingsstrategie of budget het probleem!

Als je de bovenstaande punten hebt aangepast en nog steeds geen conversies lijkt te behalen veroorzaakt waarschijnlijk één of een combinatie van bovenstaande voor problemen. Je zal daarom met verschillende combinaties moeten gaan experimenteren. Wij leggen je uit waar je naar moet kijken en wat je kunt proberen.

Klopt jouw targeting

4. Als je bovenstaande helemaal goed hebt doorgevoerd, maar je genereert helaas nog steeds geen conversie. Dan kan het zijn dat je de targeting niet goed hebt ingesteld. Hij is niet relevant genoeg, deze relevantie moet je dan verbeteren. Dat kun je onder andere doen door jezelf de volgende te vragen stellen:

Waar zijn mijn klanten? Deze vraag lijkt logisch maar wordt vaak vergeten. Het is dus zaak om dat goed in kaart brengen. Verkoop je lokaal of kun je jouw artikelen door het hele land verkopen? Misschien kun je zelfs wel de grens over met jouw producten. Het mag duidelijk zijn dat je je dan moet richten op waar jouw klant zich bevindt in je targeting.

Wie zijn mijn klanten? Wat is de overeenkomst tussen jouw klanten? Dat kan de leeftijd zijn of het geslacht, maar ook bepaalde interesses. Zoek dit vooraf uit zodat je tot de juiste targeting kunt komen.

Welke taal spreken jouw klanten. Helaas vertaalt Facebook advertentieteksten (nog) niet. Dat is jammer, maar jij moet er dus wel voor zorgen dat jouw beoogde doelgroep begrijpt wat er in jouw advertentie geboden wordt. Houdt daar rekening mee.

Hoe krijg ik een beter inzicht in een bepaald type targeting?

5. Als eerste hebben we een hele lijst targeting mogelijkheden voor je gemaakt waar je uit kunt kiezen. Denk goed na over je targeting en maak dan de best passende keuze. Bedenk dat Facebook veel weet maar niet alles. Jij zult ze dus de juiste handvatten moeten geven om ze naar de juiste mensen/ klanten te leiden. Pas dan kan Facebook jouw advertenties tonen aan de mensen die waarschijnlijk je gekozen conversie voor je genereren, ongeacht hoe breed je targeting ook is.

Waarom zou ik mensen binnen mijn doelgroep uitsluiten? Staan alle targeting opties goed ingesteld, dan is het belangrijk om uit te zoeken welke mensen je binnen jouw doelgroep niet wilt bereiken. Je kunt namelijk mensen uitsluiten. Ik licht dit met een voorbeeldje even toe. Stel je adverteert om een prachtige barbecue te verkopen met daarbij een vleespakket. Dan wil je natuurlijk niet de mensen die Vega zijn hiermee lastigvallen. Zij kopen jouw aanbod echt niet. Maak dan gebruik van de mogelijkheid om die groep uit te sluiten. Zo zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden. Kijk daar serieus naar en maak er als je dat nodig vindt gebruik van.

Hoe kan ik mijn advertentiemateriaal verfijnen?

6. Weet je niet zeker wie je wilt targeten maak dan gebruik van de doelgroep statistieken als leidraad. Dit biedt relevante informatie waarmee je jouw targeting en je advertentiemateriaal kunt verfijnen. Doe hier je voordeel mee.

Is mijn targeting te smal? Ook hier heeft Facebook over nagedacht. Hiervoor hebben ze de mogelijkheid “targeting uitbreiding” voor toegevoegd. Door hier gebruik van te maken kun je de prestaties verbeteren bij lagere kosten per resultaat bij bepaalde doelstellingen.

Inge zoekt | Waar zijn mijn klanten | Online adverteren

Wat doe je als je targeting té beperkt blijkt te zijn?
Je zou simpel denken dan verbreed ik toch mijn doelgroep. Dat kan natuurlijk op een aantal punten prima. Denk hierbij aan: Check als eerste of je elke locatie goed getarget hebt zodat jouw diensten of producten bij de juiste locatie in beeld komen. Facebook geeft de optie binnen het targeting systeem om dichtbevolkte gebieden in jouw regio weer te geven. Zo kun je het bereik van je campagne vergroten.

Facebook biedt een aantal extra opties om je doelgroep te vergroten.

  • Doelgroep uitbreiding: hier kun je gedetailleerde targeting uitbreiden als je denkt dat je hierdoor betere resultaten kunt behalen.
  • Automatische plaatsing: Hiermee stel je Facebook instaat meer conversies te vinden binnen Facebook, daarnaast kan het helpen om meer mensen te bereiken en de kosten beter te beheren.
  • Grensoverschrijdende targeting: deze optie zet je in als je producten wereldwijd gebruikt en/of verzonden kunnen worden. Hier word je in staat gesteld om het bereik binnen je campagne zo groot mogelijk te maken om zo (mogelijk) betere resultaten te genereren.

Bod strategie en budget

7. Wil je weten wat de kosten per conversie zijn, of als je al weet wat een conversie je waard is, dan maak je gebruik van een bod, – of kostenlimiet. Met deze strategie kom je er namelijk precies achter wat de kosten per conversie zijn. Maar hoe bepaal je nou wat een conversie je waard is. Waar begin je met het bepalen? Je zou de maximale kosten per verkoop kunnen bepalen op de werkvloer. Wat is er allemaal voor nodig om dit product aan de man te brengen en wat levert het jou dan op. Zit daar nog ruimte in voor extra kosten zoals advertentiekosten? En blijft er dan nog voldoende voor jou over? Het moet natuurlijk wel winstgevend zijn want daar doe je het uiteindelijk allemaal voor.

Dus even resumerend: wil je gebruik maken van de optie kostenlimiet? Dan stel je het gemiddelde bedrag in dat je werkelijk kunt of wilt betalen. Wil je gebruik maken van een bod limiet dan stel je een maximaal bedrag in waarmee Facebook kan bieden op de veiling. De biedingen zijn gelijk aan wat een resultaat kost. Het is dus duidelijk dat je moet overwegen dat je je bod limiet instelt op het maximale bedrag wat je bereid bent te betalen voor een conversie. Genereert jouw advertentie geen conversie, dan speelt hoogst waarschijnlijk het budget een grote rol. Pas dit eventueel aan.

Advertentiemateriaal

8. Bij het beslissen van welke advertenties er worden weergegeven houdt Facebook rekening met zowel de waarde voor de gebruikers, als de waarde voor de adverteerder. Het is van belang voor de advertentieprestaties dat het advertentiemateriaal aansluit op de doelgroep. 

Facebook biedt 2 producten aan om je te helpen met optimaliseren. Eén daarvan is dynamisch advertentiemateriaal.

Dynamisch advertentiemateriaal combineert meerdere onderdelen van een advertentie zoals afbeeldingen, video’s, tekst en aanzetten tot actie. Zo creëren zij nieuwe manieren om je advertentieprestaties te verbeteren. Op deze manier heeft ieder persoon die jouw advertentie bekijkt een andere variatie met schaalbare resultaten. Dynamisch advertentiemateriaal is ideaal om te optimaliseren als je niet weet wat aansluit op jouw doelgroep.

Belangrijk: Dynamisch advertentiemateriaal kun je niet als vervanging zien voor a/b-testen.

Het andere product is het aanpassen van middelen voor plaatsen. Met het aanpassen van middelen voor plaatsingen kun je advertentiemiddelen afstemmen voor plaatsingen op Facebook, Instagram en in Messenger. Deze functie gebruik je om advertenties aan te passen op het gedrag van je doelgroep. Je gebruikt het ook om te zorgen dat je advertentie op zoveel mogelijk plaatsingen kan worden weergeven. Je zou het volgende kunnen doen:

Gebruik verschillende middelen: Je kunt bijvoorbeeld een product afbeelding of video uploaden naar Facebook en een merkafbeelding of video uploaden naar Instagram.

Snijd de middelen op verschillende manieren bij: Gebruik verschillende beeldverhoudingen voor plaatsingen. Voor advertenties in verhalen heb je bijvoorbeeld een verticale beeldverhouding nodig, dat is beter dan een vierkante uitsnede. Op deze manier bedekt je afbeelding het volledige scherm en trekt deze dus de meeste aandacht.

Gebruik bewerkte video’s: Upload een kortere video die voldoet aan de vereisten voor in-stream video’s van Facebook Stories (maximaal 15 sec). In het advertentiebeheer van Facebook kan je zelf video’s bewerken.

Gebruik verschillende teksten, koppen en links: Voor Instagram Stories kan je bijvoorbeeld het beste korte stukken tekst gebruiken.

Laat je een reactie achter?

Heb je iets aan onze blog gehad? Wij zouden het leuk vinden om je reactie te lezen. En we zijn natuurlijk benieuwd of je nog vragen hebt na het lezen. Dit en nog meer vragen over Social Media zijn altijd welkom, we beantwoorden ze graag.

#Advertentie #conversieadvertentie #targetten #conversie #advertentiemateriaal #communicatieburohoekschewaard
Deze monsterblog heb ik samen met Lisanne geschreven voor IngKaCommunicatie en SchotMarketing en Communicatie en krijgt een canonieke URL.

Waar kan ik terecht met vragen over Social media of online marketing?
Bij IngKaCommunicatie Oud-Beijerland.



0 Comments

Geef een antwoord

Avatar placeholder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *