Wat zijn Emoji
Wat zijn emoij? Emoji zijn kleine afbeeldingen die je kunt gebruiken om je tekst te verduidelijken of zelfs te verzachten. Wat schrijft Wikipedia hierover? Zij schrijven: Emoticons zijn weergaven van emoties door middel van een afbeelding, een teken of een combinatie van lees- en lettertekens.
Het emoticon begon als een korte tekenreeks die een gezichtsuitdrukking uitbeeldt en waarmee de schrijver van een tekst een gevoel wil uitdrukken. Vooral bij toepassingen als e-mail, sms en chatten, waar vaak korte berichten uitgewisseld worden, helpt het emoticon om de bedoeling van de schrijver toe te lichten. Bron: Wikipedia
Wat zijn emoij?
Wij vullen hierop aan: Je kunt ze in plaats van tekst gebruiken. De voorloper van Emoji is de Emoticon. Nou denk je vast oh ja wat was dat ook alweer. Als ik dit type dan weet je het gelijk. ;+)) Voor de komst van Emoji gebruikten we leestekens om een bepaalde emotie extra kracht bij te zetten zoals een knipoog en een glimlach en verbazing De komst van Emoji heeft dit een stuk gemakkelijker gemaakt. Modern en meer visueel. Ze zeggen weleens een plaatje zegt meer dan duizend woorden en dat gaat hier zeker voor op. Eindig je je zin met een knipoog dan neemt de lezer je zin iets minder serieus. Of met een lachend gezicht dan weet je al dat iemand blij is. Grappig klein feitje, je hebt één Emoji en twee Emoji. Dit blijft ook in meervoud hetzelfde.
Waar zien we de Emoji het meest voorbij komen?
Sowieso in Whatsapp, je hebt er een ruime keuze en er komen er steeds meer bij. Maar we zien ze ook steeds vaker voorbijkomen binnen de marketing uitingen. Dat noemen we voor het gemak Emoji marketing. Voordat je besluit om dit in jouw marketinguitingen toe te passen moet je wel heel goed en zorgvuldig de afweging maken of dit past bij jouw business en jouw doelgroep. Bij een jongere doelgroep bereik je er vast meer mee dan bij de wat oudere doelgroep. Op Instagram stijgt het engagement percentage zelf met ruim 47%. Blijkt na onderzoek dat de icoontjes een goede match zijn voor jouw product en klanten dan kun je volop losgaan en de Emoji inzetten.
Let wel op wat je doet
Zorg ervoor dat de Emoji goed worden weergegeven. Op een Apple kunnen ze anders overkomen dan op een Android apparaat. Test dit vooral even. Weet je dat het goed overkomt dan kun die Emoji vaker inzetten. Gebruik je een Emoji verkeerd (sommige hebben een dubbele betekenis) dan kan dit tot misverstanden leiden en dat wil je zeker niet. Hieronder een lijstje wat je wel en wat je niet moet doen?
- WEL DOEN
Zorg dat de Emoji bij jouw bedrijf passen - Ze moeten begrijpelijk en geschikt zijn voor jouw doelgroep
- Zorg dat ze een verlengstuk zijn van jouw zin/tekst en niet gedwongen overkomen
- De Emoji moeten overeenkomen met jouw merk of product
- Emoji in je Social media-uitingen gebruiken als dit van toepassing is. Je valt er meer mee op tussen alle andere posten
Waar komen ze vandaan? Ze komen uit Japan, maar zijn inmiddels hier in Europa al volledig geïntegreerd.
Hoeveel Emoji zijn er? Heb jij enig idee hoeveel Emoji er op dit moment al zijn? 4.750
Deze blog: ‘Wat zijn emoji’ heb ik met veel plezier voor Schot Marketing en communicatie geschreven.
0 Comments