Promoten of adverteren op Facebook?
Wat is eigenlijk het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook, hoor ik je denken.
Facebook biedt enkele opties binnen het adverteren. De optie promoten, ook wel boosten genoemd lijkt op adverteren, je betaalt er tenslotte voor, maar het is toch echt anders dan adverteren via je advertentie account. In deze blog leggen wij je haarfijn uit hoe het zit.
Promoten
Te beginnen met de uitleg over het promoten van een bericht. Facebook heeft het je gemakkelijk gemaakt. Ze bieden je aan om van een bestaand bericht (post) die je op je bedrijfspagina tijdlijn geplaatst hebt een betaalde promotie te maken. Onder dit bericht staat de button promoten. Je hoeft dan alleen nog maar wat budget gegevens in te vullen en het bericht wordt gepromoot. Heel simpel. Bedenk wel dat er deze promotie wat haken en ogen zitten.
Hier een kleine opsomming van de plussen en de minnen bij het promoten, boosten, van een bericht.
De pluspunten van promoten zijn:
- Je gebruikt het promoten om dit eens uit te testen voordat je gaat adverteren;
- Om het bereik van je bericht te vergroten;
- Je wilt meer van jouw bedrijf laten horen.
Enkele minpunten van promoten zijn:
- Als je promotie advertentie deel uitmaakt van een speciale advertentiecategorie zijn je doelgroep opties beperkt;
- Is het bericht geplaats dan kunnen er geen wijzigingen meer aangebracht worden;
- Het is absoluut niet hetzelfde als adverteren via advertentiebeheer
- De opties zijn zeer beperkt;
- Je kunt niet aangeven waarvoor je het bericht promoot.
Promoten of adverteren op Facebook
Adverteren
Een advertentiecampagne maken op Facebook is een stuk ingewikkelder dan een, zoals hierboven beschreven promotie. In een campagne bepaal je de doelstelling zeer nauwkeurig. Wil je meer betrokkenheid of ligt de focus op merkbekendheid, leadgeneratie, videoweergave, conversie of verkopen uit je webshop of catalogus. Je optimaliseert je advertentie voor je gekozen doel. Op deze manier wordt je budget beter ingezet voor wat je echt wilt bereiken met je advertentie.
Een Facebookcampagne in stellen gaat via één eenmalige fase
en die terugkerende drie fases.
Te beginnen met het aanmaken een Facebookadvertentie account. Dit doe je eenmalig. Vervolgens maak je een campagne aan waarin de doelstelling bepaald wordt. Als dit allemaal goedgekeurd is door Facebook kan na de koppeling aan de beheerder de 1ste campagne aangemaakt worden. Vervolgens maak je een advertentie set aan. Hierin worden de doelgroep, plaatsing, planning en het budget bepaald. Pas als dat klaar is, is het tijd om de daadwerkelijke advertentie aan te maken. Daarin verwerk je beeld, tekst en eventuele links naar de landings, – salespagina op je website.
Het verschil tussen een promotie en een advertentie is nu duidelijk.
Door te adverteren bereik je veel meer mensen dan door een bericht te promoten. Je hebt meer mogelijkheden om je uiteindelijke doel te bereiken. Je besteed je budget optimaal. Bovendien heb je meer mogelijkheid om je advertentie nauwgezet te controleren door middel van de statistieken en de mogelijkheid om bij te sturen.
Tot slot:
- Adverteren kost meer tijd en kennis maar levert tenslotte heel veel meer op;
- Je hebt kennis van het systeem en adverteren nodig;
- Je budget brengt meer op als je adverteert via het geavanceerde advertentiebeheer dat dat je een bestaand bericht gaat promoten;
- Het instellen van een pixel is absoluut aan te raden. Hiermee bereik je ook de bezoeker van je website.
- Ben je op zoek naar leads voor je bedrijf maak dan gebruik van een leadformulier binnen Facebook.
Twijfel niet aan de kracht van het adverteren op Facebook en Instagram! Ook voor jouw bedrijf kun je er prachtige resultaten mee behalen! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
Artikel: Promoten of adverteren op Facebook.
Meer weten?
Omdat je deze blog gelezen hebt denk ik dat DIT ook interessant voor je is.
0 Comments