Pinterest vergroot je online zichtbaarheid en vindbaarheid

Published by Inge Kaptein on

Pinterest vergroot je online zichtbaarheid

Social media bestaan uit meer dan alleen Facebook, Instagram of LinkedIn. Zo kreeg ik de vraag, wat weet jij van Pinterest en kun jij dat voor mij opzetten.

Nou om eerlijk te zijn wist ik er niet heel veel van. Ja ik heb zelf een Pinterest account voor privézaken. Hartstikke leuk en je kunt er volledig in verdwalen. Dat was ongeveer mijn kennis daarin wel.

Onderzoek en cursus

Een zakelijke pagina werkt anders. Ik ben een onderzoek gestart en heb een cursus gevolgd om zo goed mogelijk voorbereid te zijn voordat ik ermee aan de slag ging.

Ik ben toch wel een type die graag van de hoed en de rand wil weten. Ieder platform is anders en dat is bij Pinterest zeker zo.

Zicht,- en vindbaarheid online

Echt iedere ondernemer, groot of klein is bezig met zijn zichtbaarheid en vindbaarheid online. Wist je dat Pinterest als online visuele zoekmachine gebruikt wordt? Wat betekent dat zoekwoorden essentieel zijn voor je zichtbaarheid en vindbaarheid. Als je de zoekwoorden op de juiste manier inzet op jouw Pinterest account dan worden jouw pins veel beter gevonden en vergroot het jouw zichtbaarheid en vindbaarheid op Pinterest.

Pinterest is geen Social mediakanaal

En wist je dat Pinterest helemaal geen Social mediakanaal is? Je gebruikt het op een hele andere manier. Het is een etalage om jouw dienst of product in de spotligts te zetten.

Op Social media ben je vooral zelf zichtbaar, op Pinterest zijn het jouw diensten of producten die zichtbaar en vindbaar zijn. Je kunt hier ook een kijkje achter de schermen geven. Ga je iets over jezelf posten/pinnen op Pinterest dan zal je merken dat dat bericht haast niet bekeken wordt. Het is namelijk niet wat mensen hierop zoeken. Uit onderzoekt blijkt dat dat soort pins slechter scoren, dus leg de focus echt op jouw product of diensten.

Hoe maak je een zakelijk Pinterest account?

Voor 3DWoodart heb ik een zakelijk Pinterest account aangemaakt en gevuld
Hierbij heb ik op de volgende punten gelet:

  • Ik heb een zakelijk account aangemaakt, dit is gratis en gemakkelijk in te stellen.
  • Daarna heb ik het account geclaimd. Dit is het verifiëren van je website en is echt belangrijk voor je zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf op Pinterest. Ter controle hiervan, om te kijken of dit ook daadwerkelijk goed gegaan is, check je het wereldbolletje met een vinkje voor jouw naam.
  • Daarna was het tijd om een zoekwoordenonderzoek op Pinterest zelf te doen. Zoals je hierboven hebt gelezen weet je nu dat Pinterest een online zoekmachine is. En dat gebruik van de juiste zoekwoorden zeer belangrijk is. Je ziet in de zoekbalk precies welke woorden/thermen belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Bij Woodart was dat bijvoorbeeld: #houtkuntswerk #woodprint #kunstwerkophout enz. Gebruik deze woorden in de beschrijvende tekst bij je pin of onderaan je content. Gebruik hiervoor de #., maar let op…..zet het niet helemaal vol met zoekwoorden.
  • Vervolgens heb ik een aantal borden aangemaakt die passen bij dit bedrijf en de website. Door gebruik te maken van categorieën die al op de website aanwezig zijn krijg je een mooie eenheid.
  • Nu was het tijd voor het creatieve proces. Het maken van een sjabloon in de stijl van het bedrijf. Dit sjabloon kon ik keer op keer gebruiken om deze met eigen beeldmateriaal in te laden (Let op, maak gebruik van verticale foto’s).

Pinnen
En dan komt het daadwerkelijk pinnen, zoals dat op Pinterest heet, van de berichten. Zorg ervoor dat er goede content bijkomt die door jou zelf geschreven is. Unieke content, inclusief de #zoekwoorden en uiteraard een link naar het betreffende artikelen op de website. Zo inspireer je de bezoeker en krijg je traffic naar jouw website. Oh ja, zorg er ook voor dat jouw pins zo mooi zijn dan de bezoeker ze graag op zijn Pinterest bord wil opslaan.

Advies
Als laatste wil ik je nog adviseren om je
account te checken. Kloppen al je gegevens zoals je profielfoto, is de omschrijving compleet en juist.

Vergeet niet te vertellen
wie je bent en wat je doet. Claim je
website en maak je website pinproof zodat mensen ook vanaf jouw website
berichten kunnen pinnen.

–> Vergeet de zoekwoorden niet!

Pin opbouw:

  • Gebruik een sjabloon, dit om de herkenning en eenheid te creëren
  • Gebruik eigen beeldmateriaal, verticaal min. 1000×1500 px
  • Schrijf je eigen content
  • Gebruik zoekwoorden
  • Verwijs altijd naar de juiste URL
  • Leg de focus op jouw producten of diensten
  • Check check en dubbel check, bekijk welke pins het beste voor jouw bedrijf werken. Pins verdwijnen niet op de tijdlijn naar beneden zoals bij Social media maar blijven actueel
  • Pins hebben een lange houdbaarheid en kunnen na maanden of zelfs nog na jaren voor verkeer naar je website zorgen.

Op naar meer zichtbaarheid en vindbaarheid, meer verkeer naar je website en hogere conversies.

Bekijk de Pinterestpagina van 3DWoodart


0 Comments

Geef een antwoord

Avatar placeholder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *