Social media strategie
Wat schrijf je in een Social media Strategie?
Je formuleert je doelen om je Return On Investment (*ROI) te meten. Een Social Media strategie staat naast de bestaande marketing- en communicatiestrategie.
Heel vaak is die al aanwezig in het bedrijf. Dit is dan gelijk al een prachtige aanvulling binnen jouw marketing en communicatie mix.
Je kunt ervoor kiezen om dit zelf op te pakken maar je kunt je ook door ons te laten adviseren of te helpen. Maar wat je in ieder geval in je strategie moet verwerken lees je in het lijstje onderaan de pagina.
Echter het opzetten van een Social media strategie blijkt lang niet zo gemakkelijk te zijn.
Echt alles wat je doet op Social Media moet in lijn staan met de doelstellingen van jouw bedrijf of organisatie. Het is dus van belang dat wij eerst naar de bestaande doelstellingen kijken. Valt dit samen te voegen met jouw doelstellingen op bijvoorbeeld Facebook?
Social media is een middel (geen doel) om meer bezoek naar je website te krijgen
Onthoud goed dat, Social media nooit een doel op zich is, maar een middel om het één en ander te bereiken. Uit onze ervaring leren we dat er bij dit soort projecten rekening moet worden gehouden met een doorlooptijd van 4 tot 6 weken. Vanaf een goedgekeurde offerte tot en met het actief werken met de gekozen Social media-platforms. Uiteraard is dat afhankelijk van diverse factoren.
Zoals hierboven afgesproken volgt hier het beloofde opbouwlijstje van een Social media strategie.
Hij bestaat uit de volgende punten:
- Doel bepalen
- Doelgroep
- Het bepalen van de relevantie
- Concurrentieanalyse
- Aanpak, formuleer jouw boodschap
- De communicatiemix
- Resultaten en Return on investment (ROI)
- De werkzaamheden, plan en organiseer
- Beschrijf je eigen bedrijf in het kort, het liefst in één zin
- Wat wordt er over je gezegd op Social media, hoe is de sfeer
- Conversatie en interactie
- Zorg voor tijd en geld
*En dan nu nog even dit: De teruggave van je investering in Social media
Natuurlijk willen de meeste bedrijven een teruggave op hun investering terug zien. Ze noemen dit de ROI (Return On Investment) . Dat is bij veel marketingmiddel heel goed te meten. Bij Social Media is dat anders. Dat druk je niet gemakkelijk in geld uit. De opbrengst kan wel samengevat worden in nieuwe ideeën voor producten of dienst-serviceontwikkeling. Het meten van de interactie met de doelgroep of de groeiende groep volgers die loyaal zijn aan je bedrijf. Wat wel vast te stellen is is de aandacht van je doelgroep.
Wil je meer weten? Neem dat gerust contact met mij op door op de Whatsapp button te klikken.
Wie schrijft voor mij een Social media strategie? IngKaCommunicatie in Oud-Beijerland