Social Media Campagne
Weet jij waar een Social Media
Campagne uit bestaat?
Nee, dan heb ik hier onderaan deze pagina de punten die nodig zijn om een Social Media Campagne uit te voeren voor je op een rijtje gezet.
Maar eerst dit:
Heb je een Twitter of Facebook account, leuk. Daar begint het mee, maar alleen het hebben is natuurlijk niet genoeg. Je zult er iets commercieels mee moeten doen wil je er ook daadwerkelijk resultaat uit behalen. Jouw Social Media Campagne begint bij het formuleren van een doelstelling.
Je vraagt je eerst af:
1. Wat je wilt bereiken?
2. Wie wil je bereiken?
3. Wanneer wil je dat bereiken en waar bevinden de mensen uit je doelgroep zich?
Social Media is voor ondernemers best lastig
Je gebruikt het als online marketingkanaal, stop er veel tijd in en toch merk je dat het je weinig oplevert. Vol spanning wacht je af na het posten van een door jouw super waardevol bericht. Nu gaat het gebeuren….helaas te weinig like’s, geen reacties en al helemaal niemand die jouw bericht deelt. Juist ja, tijd om het over een andere boeg te gooien. Social Media heet niet voor niets Social. Het is een sociaal platform waar je een band met je (toekomstige) klanten opbouwt. Het is geen verkoopkanaal. Realiseer je goed dat mensen helemaal niet op jouw verkoop advertenties/berichten zitten te wachten.
Conclusie: Social Media is zeer geschikt om een band op te bouwen met je klanten.
De vraag is alleen: hoe doe je dat?
1. Wat wil je bereiken?
Zorg dat je een realistische doelstelling bepaald die ook echt haalbaar is.
Dit kan zijn: meer naamsbekendheid of verkeer naar de website.
Meer volgers aantrekken, maar ook meer interactie aangaan met het uiteindelijke doel iets te verkopen (conversie) kan een doelstelling zijn.
2. Wie wil je bereiken?
Je kunt je doelgroep targeten op basis van locatie, maar ook op interesse of activiteiten, hobby’s, werk e.d. Hierdoor is het mogelijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart te brengen.
3. Wanneer wil je dat bereiken en waar bevinden de mensen uit je doelgroep zich?
Het is belangrijk om uit te zoeken op welk Social Media platform jouw doelgroep actief te vinden is. Maak voor jezelf een duidelijke planning of content kalender zodat het duidelijk is wanneer je gaat posten. Dit kan heel mooi via Canva. Heb je hier vragen over, stel ze gerust.
Om een effectieve Social Media campagne uit te voeren moet je deze punten echt duidelijk voor jezelf in beeld hebben.
- Doelstellingen en strategie
- Visie Missie en Waarden
- Diverse marketing elementen die elkaar aanvullen
- Een smart analyse
- Hoe doen we de uitvoering
- We voeren een concurrentie onderzoek uit
- Webcare bestaande uit monitoring (bijsturing indien noodzakelijk)
- Statistieken (alles is meetbaar)
- Tussentijds of eind evaluatie
Tip: Test, test, test!
Wie kan mij met de inzet van mijn Social media helpen?
IngKaCommunicatie.
Bel 0628 94 40 94