Conversie API op Facebook

Published by Inge Kaptein on

De update van Apple veranderde nogal wat binnen de Facebook ADS. Als antwoord hierop is Facebook met de conversie API op Facebook gekomen.

In deze blog komen de volgende vragen aan de orde.

  • Wat is de Facebook Conversie API?
  • Wat is een conversie API?
  • Hoe gaat deze API-tool te werk?
  • Wat zijn de voordelen van een Conversie API?

Hoe stel je de conversie API in?
Ik heb hulp nodig bij het opzetten van je Facebook Conversion API.

Wat is de Facebook Conversie API?

Door gebruik te maken van de conversie API geef je zelf aan welke gebeurtenis informatie je nodig hebt. De conversie API’s gelukkig niet afhankelijk van cookies, maar verstuurt de informatie direct vanuit je server. Op deze manier mag er geheel legaal de benodigde informatie doorgestuurd worden.

Wat is een API?

Door gebruik te maken van de conversie API geef je zelf aan welke gebeurtenis informatie je nodig hebt. De conversie API’s gelukkig niet afhankelijk van cookies, maar verstuurt de informatie direct vanuit je server. Op deze manier mag er geheel legaal de benodigde informatie doorgestuurd worden.

Hoe gaat deze API-tool te werk?

Het voert wat ver om de geschiedenis van de Cookies uit te leggen. Waar het op neer komt is dat third party browser cookies geleidelijk afgeschaft worden. Naar verwachting zal na Safari, die op OS draaien ook Google Chrome alle cookies van derden blokkeren. Vanwege deze update, die naar verwachting rond eind 2022 rond zal zijn zal het volgen, doorgeven en opslaan van gegevens op de server steeds belangrijker worden voor de nauwkeurige conversietracking. Het is dus verstandig om de tracking tool voor het gebruik van de conversie API te installeren. Hiermee verzend je in wezen events van jouw server direct door naar de Facebook-Pixel en niet naar de browser die verantwoordelijk is voor het verzenden van een event.

Kort samengevat komt het erop neer dat je gegevens kunt verwerken als first cookie om conversieverlies (als gevolg van cookiebeperkingen) van de browser kunt voorkomen. Zo kan de conversie API het verlies van een website-app ontvangen. Het is niet ideaal, maar voor nu zal het de gebeurtenisevents naar Facebook door sturen en zo relevant blijven voor je doelgroep.

Conversie API schema

Wat zijn de voordelen van een Conversie API?

Oké een mooi verhaal maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen. Waarom zou ik al die moeite nemen? Het heeft nogal wat voordelen die ik hier voor je op een rijtje zet.

  1. De data worden één op één doorgestuurd, dit zorgt ervoor dat je geen fouten vindt in je rapportage. Dus geen dubbele conversie,
  2. De datagegevens worden verzameld via de Conversie API en worden rechtstreeks van je eigen server gedeeld met de server van Facebook, zo ben je niet afhankelijk van de spelregels van Apple,
  3. Ad-blockers hebben geen impact op je rapportage of het opslaan van data naar Facebook,
  4. Zoals hierboven al benoemd geeft de conversie API je volledig inzicht te krijgen in zowel online als offline conversiegebeurtenissen,
  5. Je hebt nu de optie om retargeting ADS in te zetten die langer teruggaan dan zeven dagen, Facebook moet dan wel over de juiste data beschikken die via de conversie API versleuteld is en gedeeld met Facebook,
  6. De Facebook-Pixel kun je nog steeds gebruiken in combinatie met de Facebook conversie API.

Hoe stel je de API in?

Als eerste heb je natuurlijk al je website domein geverifieerd en de acht gebeurtenissen geprioriteerd in gebeurtenissen beheer.
Hierna kun je dan eindelijk aan de slag gaan met het installeren van de conversie API. Dit doe je via:

  • Je gaat als eerste naar je Business Manager via Facebook,
  • Vervolgens kies je linksboven in het menu (negen puntjes) ‘Gebeurtenisbeheer’,
  • Hierna kies je ‘Gebeurtenissenbeheer toevoegen en selecteer je ‘Conversie API gebruiken’,
  • Dan klik je twee keer op ‘Volgende’ en klik je op ‘Instellen’,
  • Je bent er nu bijna. Facebook geeft je nu nog twee opties. De eerste optie is het gebruik via een partner integratie zoals bijvoorbeeld WordPress. De tweede optie is om de conversie API handmatig te installeren. Beschik je over de kennis om dit zelf te koppelen binnen je website verwerk deze dan, zo niet maak dan gebruik van je websitebouwer en ga niet zelf zitten tobben.
Handmatig API implementeren of een partnerintegratie gebruiken

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je Facebook Pixel, Conversion API, het verifiëren van je domein, of het kiezen van je acht conversiegebeurtenissen? Neem dan contact met ons op.
Wil je meer weten over een domeinverificatie kijk dan hier

#conversieapi #Api #FacebookApi #FacebookconversieAPI #domeinverificatie #conversie #facebookpixel #pixel #onlinemarketingzuidholland #onlinemarketinghoekschewaard


0 Comments

Geef een reactie

Avatar placeholder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *