Zes geheimen van een perfecte pitch

Published by Inge Kaptein on

Waarom jij niet zonder deze zes geheimen van een perfecte pitch kunt?

Perfecte pitch….! Ben jij instaat om in twee minuten de kern van je product, dienst of bedrijf te vertellen? Op zo’n manier dat je scoort! Jouw pitch is veel meer dan het verkooppraatje van vroeger, maar juist het verhaal achter het bedrijf. Ook wel corporate storytelling genoemd. Verhalen raken ons gevoel, kunnen we beter onthouden en vinden we fascinerend. Verhalen zijn dan ook ideaal om kennis, informatie, vaardigheden en ervaringen over te dragen.

Met deze zes geheimen is de eerste stap naar dé perfecte pitch gezet

1.Begin met de WAAROM-vraag
Mensen hebben steeds minder tijd, terwijl ze met meer informatie sneller moeten beslissen. Daarom is het extra belangrijk dat je met jouw boodschap snel tot kern van het verhaal komt. Wat is jouw kernboodschap precies? Simon Sinek ontwikkelde het krachtige concept ‘Start with why’

2.Hoe vertel je het verhaal?
Een verhaal kun je enthousiast, spannend maar ook heel saai vertellen. De manier waarop je een verhaal vertelt, bepaalt dan ook in grote mate of je jouw lezers, luisteraars of kijkers weet te boeien. Denk daarom goed na over de structuur van je verhaal. Niet alleen de inhoud. Begin met het formuleren van het kernidee. Wat wil je bereiken met dit verhaal? Welke boodschap moet je lezer of luisteraar onthouden?

3.Een aantrekkelijke pitch spreekt tot de verbeelding
Vertel je verhaal zo dat het herkenbaar is voor je doelgroep. Mensen zijn voornamelijk geïnteresseerd in hun eigen problemen. Jouw boodschap biedt een oplossing voor het probleem dat jouw potentiële klant heeft. Waar heeft je doelgroep behoefte aan?

4.Zorg dat je je verhaal boeiend, interessant, aansprekend en leuk vertelt.
Niet een serenade met vaktermen, feiten, cijfertjes, statistieken, et cetera, maar gewoon een inspirerend verhaal. Natuurlijk wel verpakt met een aantrekkelijke boodschap. In deze fase moet je je gesprekspartner zien te overtuigen. Zorg dat jouw verhaal een knallend einde krijgt en er uiteindelijk een oproep (Call to Action) in zit.

What’s in it for me?

5.Zorg ervoor dat je pitch de moeite waard is voor het publiek of jouw gesprekspartner om naar te luisteren.
Jouw boodschap moet centraal staan en een rol in jouw betoog krijgen. Dit doe je door de vraag te beantwoorden: ‘What’s in it for me?’. Dit kan van alles zijn: denk aan een innovatief product of verbeterde dienstverlening. Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen in de vraag “Wat overtuigt ze?” Zo zal een werkgever eerder overtuigd worden door het argument van het op de juiste manier een gezamenlijke boodschap overbrengen, terwijl de werknemer geïnteresseerd is in verhalend vertellen van de boodschap.

6.Oefenen, oefenen en nog eens oefenen
Er is maar één manier om de perfect te pitchen, dat is door het te doen en veel te oefenen. Jij vertelt jouw verhaal niet alleen tijdens een netwerkbijeenkomst, elke dag. Op de werkvloer, bij collega’s, klanten, leveranciers, concurrenten, relaties en zelfs tijdens verjaardagen. Denk aan een klant en net als bij een vriend of kennis komen de verhalen als het ware vanzelf op je af.

Zes-geheimen-van-een-perfecte-pitch…Oefening baart kunst!

Wil jij ook overtuigend pitchen? Tijdens onze training online marketing training leer je hoe éénheid creëren tussen medewerkers en organisatie; van identiteit, missie en visie tot ultieme klantbeleving. In één dag leren pitchen met impact; van theorie naar praktijk. Eerst gaan we een pitch schrijven, daarna zijn de deelnemers vooral bezig met oefenen.

Tijdens de middagsessie gaan wij concreet en praktisch de ins & outs van het offline gedeelte toepassen in de online presentatie op LinkedIn. Door onze continue feedback gaan de cursisten naar huis met een perfecte pitch die ze de volgende dag direct kunnen toepassen. De perfecte on-offline communicatiekoers vaar je niet alleen, maar met het hele team. Op een doeltreffende manier als organisatie en medewerker on-offline vindbaar, bereikbaar en authentiek zijn. Zó onderscheidt je jouw dienstverlening van dat van andere.

Kennis van de strekking en kracht van de woorden is de eerste voorwaarde voor de kennis van mensen (Confucius)
De perfecte pitch!


0 Comments

Geef een reactie

Avatar placeholder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *